معاون اقتصادی استاندارگیلان گیلان اعلام کرد

گیلان ظرفیت صادرات فرش را دارد | در استان ۷ کارگاه آموزش قالیبافی فعالیت دارند

معاون اقتصادی استاندارگیلان از فعالیت بیش از ۱۳ هزار بافنده فرش در گیلان خبر داد و گفت: در استان هفت کارگاه آموزش قالیبافی فعالیت دارند، تاکنون ۵۵۶ فقره تسهیلات اشتغالزایی در حوزه فرش با اعتبار ۳۷ میلیارد تومان به فرشبافان گیلان پرداخت شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳ 10 July 2024

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان حسین محمدیان امروز، ۱۹ تیرماه در همایش تخصصی «گیل فرش» که با حضور هنرمند عرصه فرش در رشت برگزار شد، با بیان اینکه گیلان در حوزه فرش ظرفیت‌های ارزشمندی دارد که سال‌ها این توانمندی‌ها مغفول مانده بود، اظهار کرد: با وجود هنرمندان این عرصه بازار شناسی در حوزه صنعت فرش ضرورت دارد لذا برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف با محوریت فرش، منجر به شناخت بیشتر کشور نسبت به این صنعت می‌شود.

وی از فعالیت بیش از ۱۳ هزار بافنده فرش در گیلان خبر داد و افزود: هنرمندان حوزه فرش می‌توانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند. در استان ۷ کارگاه آموزش قالیبافی فعالیت دارند، تاکنون ۵۵۶ فقره تسهیلات اشتغالزایی در حوزه فرش با اعتبار ۳۷ میلیارد تومان به فرشبافان گیلان پرداخت شده است.

معاون اقتصادی استاندارگیلان با اشاره به اهمیت صنعت فرش در بازارهای جهانی، گفت: صنعت فرش می‌تواند ارزش افزوده خوبی برای کشور و گیلان فراهم کند و سهم خوبی در بازارهای جهانی داشته باشد که این مهم با هدف گذاری دقیق در بازار صنعت فرش صورت می‌گیرد.

محمدیان با تاکید بر لزوم برپایی همایش تخصصی با موضوعات مختلف تصریح کرد: نشست‌ها و همایش‌ها در حوزه‌های مختلف نباید نمایشی باشد این نشست هم تخصصی و آموزشی است و باید استمرار داشته باشد. باید موانع در مسیر صنعت فرش در گیلان برداشته شود، واکاوی موانع صنعت فرش و راهکارهای برون رفت آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی نگاه ویژه به صنعت فرش داشته باشند، گفت: مدیران گیلان در حوزه تولید دغدغه‌مند هستند و این دغدغه‌مندی هم باید به صنعت فرش سرایت کند. گیلان ظرفیت صادرات فرش را دارد که این ظرفیت باید مورد توجه قرار گیرد، بانک‌ها تسهیلات و اعتبارات خود را به حوزه صنعت فرش سوق دهند.

معاون اقتصادی استاندار گیلان بیان کرد: فرش گیلان به عنوان بسته صادرات فرهنگی هویت‌دار مطرح است. ساماندهی بیمه بافندگان فرش که از دغدغه‌های مهم این صنعت است در اولویت مسئولان قرار گرفت 

وی گفت: موضوع رفع تعهدات ارزی که مشکلات فراوانی را برای برخی صنایع فراهم کرده از طریق مطالبه‌گری بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گیلان در کنار سایر اتاق‌های سراسر کشور به نتایج قابل قبولی منتج شده که اتاق گیلان آمادگی کامل را برای پیگیری موضوع رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان فرش و انجام رایزنی‌ها و مکاتبات لازم دارد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث تسهیلات از مسئولان بانکهای استان انتظار می‌رود با پرداخت کمک هزینه خرید فرش در قالب تسهیلات کم بهره و قرض الحسنه به خریداران به تولید کننده‌ها و کار آفرینان فرش استان کمک کنند.

در پایان این نشست تخصصی از ۱۱ نفر از کارآفرینان حوزه فرش و نخبگان طراحی فرش گیلان تحلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار